Köpvillkor

Vi ingår avtal med företag, myndigheter och organisationer.

1) Handla på Källs:

Vid beställning träffas ett avtal när du får en leveransbekräftelse ifrån oss. En leveransbekräftelse skickas till din registrerade mailadress när köpet gått igenom. Beställda produkter förblir Källs Materialhanterings AB egendom till dess de till fullo är betalda.

Vi reserverar oss mot slutförsäljning och vi förbehåller oss rätten att rest notera eller annullera beställningar.

2) Priser och betalsätt:

Priser

Våra priser anges i svenska kronor (SEK) exklusive moms. I vår e-handel kan du enkelt i kassan ställa om priserna till inklusive moms.
Priserna gäller tills vidare. För produkter som ingår i olika kampanjer gäller priserna under aktuell kampanjperiod. Efter mottagen och bekräftad beställning kan pris endast ändras på grund av omständigheter som vi inte råder över (t.ex. höjda skatter, valutaförändringar och råvaruförändringar etc.) samt vid uppenbara felaktigheter i det angivna priset.

Faktura
Juridisk person (såsom företag, myndigheter etc.) kan ansöka om att betala mot faktura. Ansökan sker genom att ange detta betalalternativ vid beställningstillfället. Vid ansökan om faktura görs en sedvanlig kreditupplysning. Detta kan innebära att vi kräver förskottsbetalning. Fakturan skickas separat från försändelsen till registrerad fakturaadress/mailadress (önskas annan fakturaadress så kontakta vår kundtjänst eller ange det på din beställning) och ska vara betald inom 20 dagar. Betalas fakturan efter förfallodagen debiteras dröjsmålsränta. Behöver vi skicka en påminnelse tillkommer det en avgift för det.

Kortbetalning
Handlar du via vår e-handel har du möjlighet att betala med kort. Du kan betala med korttyperna VISA eller Mastercard. Efter att du har bekräftat ditt köp i kassan kommer du att få ange dina kortuppgifter inklusive din CVC –kod. Transaktionen sker med SSL-kryptering vilket innebär att ingen obehörig kan se dina uppgifter. Transaktionen hanteras av DIBS by Nets. Vår hemsida uppfyller kraven PCI DSS samt 3D Secure.
Källs Materialhantering AB har då inte tillgång till dina kortuppgifter och kan heller inte lagra dessa. Vi accepterar inte kort som är utfärdade av utländsk bank.

Förskottsfaktura
I de fall du önskar förskottsbetala din beställning kontaktar du vår Kundtjänst som tar emot din beställning och tillhandahåller den information du behöver för att genomföra förskottsbetalningen.

 

Leasing

Vi erbjuder leasing via vår samarbetspartner Wasa Kredit.
Leasing är en form av långtidshyra som kortfattat innebär att leasinggivaren äger utrustningen under avtalstiden medan du som kund och leasingtagare har full nyttjanderätt. När avtalstiden löper mot sitt slut köper du utrustningen till det förutbestämda restvärdet som vanligtvis är 5-20% av det finansiella beloppet. För aktuella villkor gå hit: https://b2b.services.wasakredit.se/terms/48de8c9a-2e5d-48d1-b004-a04aeff0f437/false eller kontakta vår kundtjänst: info@kalls.se

 

3) Frakt och leveransinformation

Vår normala leveranstid till dig på lagerförda produkter ligger på ca 3–5 arbetsdagar efter mottagen och bekräftad beställning. Leveransen sker på vardagar kl. 07:00–16:00 och kan endast ske till fysisk adress i gatuplan, ej till boxadresser. Datum för när godset ska skickas från oss eller från någon av våra leverantörer finns angivet på din mejlade leveransbekräftelse.

Bifogat i leveransen finns eventuella manualer/instruktionsböcker och följesedel. Leveransen sker med våra transportbolag.
Vi tillämpar Incoterms 2010, våra fraktvillkor följer Delivered at place (DAP). Incoterms2010PDF.

I de fall du som företagskund har ett eget transportbolag/avtal är leveransvillkoret FCA (Free Carrier/Fritt avlämnat till köparens transportör vid våra angivna lager). Vi bokar då transporten med önskat transportbolag på ditt kundnummer och du som vår kund ansvarar själv för transportförsäkring och transportskadereglering. Ange den informationen i samband med ditt köp i kassan på webben eller i samtal med vår Kundtjänst.
 
Hinder hos kund i samband med leveranstillfället
Om inte leveransen kan ske på grund av någon form av hinder hos kunden, kommer leveransen gå tillbaka med transportbolaget och de försöker att kontakta dig för att komma överens om ett nytt utkörningstillfälle. I och med detta kommer en ny utkörningskostnad debiteras. Om sändningen ej har kunnat levereras inom 3 dagar efter första försök tillkommer en terminalkostnad om 150 kr per dag tills dess att leveransen har levererats.
Efter 15 dagar returneras sändningen till oss. Alla tillkommande extra kostnader debiterar vi kund i efterhand.

Tänk på att:

  • Se till att det finns någon som tar emot och besiktigar varorna när de anländer och anmärker på ev. skador eller saknat gods.
  • Meddela om det finns särskilda restriktioner mot fordonstrafik/hinder för framkomlighet vid leveransadressen
  • Vid större leveranser kan det behövas tillgång till truck eller lastbrygga vid lossning, om detta saknas kontakta vår Kundtjänst vid beställningen för att säkerställa att godset går på bil med bakgavellift.
  • Tänk på att varan/varorna går att bära in utan risk för skada på person eller egendom vid köp av tilläggstjänst Inbärning.

 

Transportskador

Företag/Juridisk person: Vid saknat gods eller synlig skada på emballaget vid leveranstillfället måste detta anges till chauffören och på fraktsedeln/handscannern innan försändelsen kvitteras. För att reklamationen mot transportbolaget ska kunna hanteras korrekt måste du spara emballaget, adresslappen samt eventuell pall som kom med den fraktskadade försändelsen.

Om produkten har en dold skada, ska det anmälas omgående till vår Kundtjänst dock senast inom 5 dagar efter mottagen försändelse. Vid varje anmälan behöver vi en bild på skadan både på emballage och produkt, en bild på följesedel/adresslapp där sändningsid framgår. Vi kommer att ombesörja en ny leverans kostnadsfritt för dig som kund så att du får en felfri produkt.
 
Force Majeure
Källs Materialhantering AB är inte ansvariga för skada eller försening som beror på lagbud, myndighetsåtgärd, mobilisering, krigshändelse, beslag, valutarestriktion, systemfel, fel eller inskränkningar i leveranser från underleverantörer, strejk, lockout, bojkott, blockad eller annan liknande omständighet som antingen hindrar eller försvårar Källs Materialhantering AB att fullgörande i sådan grad att det ej kan ske annat än till onormalt hög kostnad.

4) Tilläggstjänster:

Avisering

Ifall du behöver tid för att planera in mottagandet av din leverans boka telefonavisering hos vår kundtjänst. Det innebär att du mottager en avisering 1–3 dagar före leveranstillfället med mer detaljerad information om när exakt leveransen sker till dig. Därför är det viktigt att du uppgivit ett mobilnummer där du är tillgänglig dagtid vardagar, måndag – fredag 07,00–16,00. Denna tjänst kostar 200 kr och bokas i samband med att du lägger din order.
 
Tidslossning
Tidslossning kan i vissa fall köpas som en tilläggstjänst. Det innebär att du som kund kan boka exakt tid när leveransen ska ske, inom 1 timme. Chauffören kontaktar inte dig i samband med leverans om du beställt denna tjänst. Kontakta Kundtjänst för mer information och prisuppgift. Tjänsten går att kombinera fritt med de övriga tillgängstjänsterna.

 
Inbärning
Samtliga leveranser från Källs Materialhantering AB är standardleveranser. Det innebär att de levereras till gatuplan. Önskar du få godset inburet kan du i vissa fall beställa det som en tilläggstjänst. Godset levereras då inburet till angiven plats. Kontakta vår Kundtjänst för bokning och prisuppgift för denna tjänst. Vi rekommenderar denna tjänst till leveranser med större, tyngre produkter eller/flervåningshus. Tjänsten går att kombinera fritt med de övriga tilläggstjänsterna.
 
Montering
Behöver du hjälp med montering så har vi ett nätverk med montörer runt om i landet som kan vara behjälpliga för montering av din beställning hos oss. Kontakt vår Kundtjänst för bokning och prisuppgift. Tjänsten går att kombineras fritt med de övriga tilläggstjänsterna.

5) Returrätt

På produkter som står som "I lager" på vår hemsida och inte är måttanpassade har du returrätt.

Om du väljer att returnera varan måste den vara i väsentligt oförändrat skick. Vi krediterar/återbetalar upp till 80% av försäljningspriset, dock ej frakterna. Om varan är undersökt mer än vad som anses tillräckligt och/eller att varan är skadad eller använd har vi rätt att göra en värdeminskning på upp till 100%. Alla eventuella tillbehör, instruktionsböcker, etc. måste finnas med vid returen. Tänk på att du bär ansvaret vid returen till av oss angiven adress och att du står för returfrakten med vårt eller annat fraktavtal, tänk därför på att emballera varan väl.

Originalförpackningen är alltid det bästa skyddet. Om du vill returnera någon vara måste du ta kontakt med oss och får din returförfrågan godkänd innan du returnera godset. 
 
Inför större beställningar!
Vid större beställningar, exempelvis flera av samma produkt. För att underlätta för dig som kund, vänligen beställ hem ett provexemplar först. Om du är nöjd vänligen lägg den totala beställningen. Vill du rådfråga oss vänligen kontakta kundtjänst.

Reservationer
Vi reserverar oss för eventuella tryckfel, såsom pris eller annan information. På grund av tekniska orsaker kan det även vara svårt att ange exakta färgnyanser på produkterna i katalogen och på hemsidan.
Vi förbehåller oss rätten till pris- och konstruktionsändringar, samt felskrivningar eller andra fel som ligger utanför vår kontroll.

6) Återbetalning

En återbetalning/kreditering sker alltid till det ursprungliga betalsättet. Detta sker normalt inom 14 arbetsdagar från det att varan mottagits på den av oss angivna returadressen.

7) Garanti och reklamation

Vår målsättning är och har alltid varit att du ska känna dig trygg med dina produktval hos oss. Vi erbjuder dig minst 1 års garanti på samtliga produkter. I sortimentet har vi produkter där vi lämnar ännu längre garanti.

Garantin gäller funktionsfel och tillverkningsfel som uppkommer under garantitiden. Garantin gäller inte fel som uppstår vid normalt slitage eller efter egen förändring av produktens funktion och utseende.

 

I det fall du önskar reklamera din produkt ber vi dig kontakta oss så snart som felet uppkommer. Källs Materialhantering AB kommer att undersöka produkten och avgöra om problemet omfattas av garantin. Om så är fallet kommer vi att reparera den defekta produkten, ersätta den med en likadan, alternativt en likvärdig produkt. Källs Materialhantering AB står för de kostnader som uppkommer i samband med reparationen alt utbyte av produkt såsom ev. fraktkostnad. Dock inte för indirekta skador eller kostnader som tex inkomstbortfall, fördyrade kostnader, skador på annat gods eller likande följdeffekter. 

8) GDPR

Källs Materialhantering AB gör sitt yttersta för att samla in så lite data som möjligt om dig. Information som vi bl.a. behöver är följande för att kunna slutföra vårt åtagande mot dig som kund hos oss:
Namn, adress, telefonnummer, mailadress. Den här datan är viktig för oss i flera avseenden bl.a. för att säkerställa att inga personer under 18 år handlar hos oss, att du är just du, men även för att vi ska kunna hjälpa dig med eventuella garantiärenden.

Det är Källs Materialhantering AB org.nr 556635–2026, 343 71 Diö som är personuppgiftsansvarig och behandlar personuppgifter i enlighet med personuppgiftslagen (1998:204) som ersätts av dataskyddsförordningen (GDPR 25:e maj 2018). Uppgifterna kan behandlas av oss eller någon av våra samarbetspartners. Vårt syfte är att fullgöra vårt åtagande mot dig som kund, eller att informera om erbjudanden. Vi kommer även att behandla uppgifterna för marknadsanalyser och kundanalyser för vår marknadsföring och affärsutveckling.
Vid köp hos oss du accepterar våra villkor och samtycker till att bli kontaktad i marknadsföringssyfte.

Vi kan komma att kontakta dig via post, SMS, mejl eller på andra sätt. Källs Materialhantering AB arbetar hårt för att ge dig som kund en bättre upplevelse av våra erbjudanden och produkter. Detta gör att vi använder flera kriterier för vår marknadsföring, som exempel kan nämnas inköp i en viss kanal, inköp av sortiment, inköpsstorlek, inköpsfrekvens. Våra kunduppgifter kommer även att kompletteras i syfte att erbjuda en så bra kundvård som möjligt. Du som kund har rätt att på begäran ta del av våra uppgifter om dig. Om vi skulle ha fel information eller sakna information så åligger det oss att rätta dessa.